Šengenský poludník: koncerty desiateho Šengenského poludníka opäť búrali hranice


Foto: Šengenský poludník: koncerty desiateho Šengenského poludníka opäť búrali hranice
Galéria: 6 fotiek
Foto: Svjatoslav Dohovič

Počas desiateho ročníka Medzinárodného festivalu mládežníckych orchestrov a zborov Šengenský poludník sa stretlo vyše 200 mladých umelcov zo Slovenska, Ukrajiny, Poľska a Filipín. Na koncertoch Šengenského poludníka opäť účinkovali miešaný spevácky zbor Harmonia Sliezskej univerzity (Poľsko), Symfonický orchester Centra kultúry mesta Brzeg (Poľsko), Komorný zbor Yevshan z Ľvova (Ukrajina) či domáci tanečný dychový orchester Klasik Band. Premiéru na festivale mali Dychový orchester študentov Užhorodského hudobného učilišťa (Ukrajina) a Dychový súbor Hornád z Trsteného pri Hornáde.

Na jednej strane stojí úľava a dobrý pocit z toho, že sa nám to podarilo zvládnuť, na druhej strane s únavou aj pocit ľútosti, že to už skončilo. Aj v tomto roku sa ukázala jedinečnosť tohto festivalu, ktorý hoci nesie vždy rovnaký názov, je každý rok iný a prináša vždy veľa výnimočných momentov,“ hovorí riaditeľ festivalu Igor Dohovič.

Najdlhšiu cestu merali filipínski vysokoškoláci z University of Phillippines Manila Chorale. „Som veľmi rád, že sme ich po troch rokoch opäť mali na festivale. Sú to naši veľkí priatelia, s ktorými sme sa zoznámili pred šiestimi rokmi na festivale v škótskom Aberdeene. Tam si Musicu Iuvenalis vybrali organizátori ako orchester a UP Manila Chorale ako zbor pre otvárací ceremoniál, na ktorom sme spolu hrali 22 hymien všetkých zúčastnených štátov. Zrodilo sa priateľstvo, vďaka ktorému sme mohli s Iuvenalisom koncertovať na Filipínach a už trikrát privítať tento špičkový zbor aj v Košiciach,“ dodáva Igor Dohovič.

Samostatný koncert zboru v Kostole Premonštrátov bol ďalším vrcholom festivalu. Najočakávanejšou udalosťou festivalu sú tradične otváracie či záverečné galakoncerty veľkého medzinárodného orchestra a zboru „Šengenský poludník“ v Kostole Premonštrátov v Košiciach. Počas predchádzajúcich ročníkov zazneli v podaní mladých hudobníkov také skvosty svetovej hudobnej literatúry ako Requiem Giuseppe Verdiho, Petite Messe Solennelle Gioacchina Rossiniho, Korunovačná omša Wolfganga Amadea Mozarta, Stabat Mater Karola Szymanowského, či Štyri ročné obdobia Antonia Vivaldiho.

V medzinárodnom orchestri a zbore sa v tomto roku počas otváracieho galakoncertu pod taktovkou riaditeľa festivalu Igora Dohoviča stretli Slováci, Poliaci, Ukrajinci a Filipínci a spolu so skvelými sólistkami, mezzosopranistkou Myroslavou Havryliuk a sopranistkou Helenou Bécse Szabó pridali do festivalového repertoáru ďalšie vrcholné vokálno - inštrumentálne dielo „Gloriu“ od Antonia Vivaldiho. Zážitok zo sféry duchovna umocnil na koncerte aj druhý z Vivaldiho „hitov“ - Koncert pre dve violončelá g-mol. Ako sólisti sa do Košíc, mesta v ktorom vyrastali a zamilovali si violončelo, vrátili dvaja vynikajúci mladí talentovaní inštrumentalisti Mária Varhoľáková a Ján Bogdan. 




Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Svjatoslav Dohovič