Otec šikanovaného Romana z Parchovian prehovoril: Vyšetrovanie sa tak skoro neskončí


Foto: Otec šikanovaného Romana z Parchovian prehovoril: Vyšetrovanie sa tak skoro neskončí Foto: Facebook/Roman Dominik Michalik

V novembri 2023 ukončil svoj život na Základnej škole v Parchovanoch 15-ročný Roman po tom, čo bol dlhodobo šikanovaný spolužiakmi, a zo strany školy pomoc neprichádzala.  Zo zúfalstva skočil v osudný deň práve zo strechy školy, pričom dole na dvore stála jeho zúfalá mama a chlapec stihol posledný telefonát aj s otcom. Dominik Michalik, ktorý náhle prišiel o jediného syna, sa po tragédii zapojil do vyšetrovania a taktiež chce verejne upozorniť na šikanu a kyberšikanu na školách.

V pondelok prebiehala v okolí budovy Základnej školy v Parchovanoch rekonštrukcia tragédie. Zúčastnili ste sa jej?

Nie, nezúčastnili sme sa. Nikto nás o tomto úkone neinformoval. V prvom rade musím dať do pozornosti, že nešlo o rekonštrukciu tragickej udalosti, ako som sa v piatok 19. januára 2024 dozvedel od vyšetrovateľa. Išlo o meranie hluku a zvukovej stopy z tragickej udalosti, z ktorej sú natočené dva videozáznamy, pretože si tragédiu natáčali spolužiaci Romanka.

Ako hodnotíte prebiehajúce vyšetrovanie tragédie?

Ak by som mal písať subjektívne, určite by to nebolo pozitívne. Avšak subjektívny pohľad v tomto okamihu k tragédii, ktorá sa odohrala v našej rodine, nie je adekvátny. Aj napriek veľkej emočnej bolesti mi nezostáva iné, ako zachovať čistú hlavu a objektívnosť. Z môjho pohľadu je to zdĺhavé, avšak náročnosť vyšetrovania tragédie musí posúdiť vyšetrovateľ. V piatok 19. januára som sa dozvedel, že vyšetrovanie sa tak skoro neskončí.

Čo by ste vďaka vašej osvete ohľadom šikany na školách chceli v spoločnosti dosiahnuť/zmeniť?

Edukácia a reedukácia je v škole, ale aj mimo nej dôležitou súčasťou výchovy detí. V súčasnej dobe sa to netýka len školstva, ale aj pracovnej oblasti. Ak sa máme zamerať na šikanu a kyberšikanu, nesmieme opomenúť ani bossing a mobbing. Treba deťom vrátiť detstvo, tým myslím detstvo v tom adekvátnom ponímaní. Vytvoriť a zapojiť deti nielen v škole, ale aj mimo nej do aktivít, kde nebudú sociálne siete a komunikačné zariadenia. Podľa môjho názoru toto je cesta ako našim deťom ukázať, že sa dá fungovať aj bez týchto moderných vymožeností.


Čo sa týka pedagógov, pripomenúť im, prečo si vlastne vybrali toto povolanie. Mnohí za tie roky vyhoreli, zabudli na svoje poslanie, prínos a zodpovednosť, ktorá im vyplýva z postu pedagóga. Áno, je smutné, že v dnešnej dobe pedagóg už nemá také postavenie ako v minulosti, čo vnímam ako zlyhanie zo strany štátu v tomto neblahom vývine pedagogiky. Strata statusu pedagóga v dnešnej dobe je alarmujúca, vo všeobecnosti je to spojené s dnešnou dobou. Úctu a rešpekt, ktorú mali v minulosti za svoju dobre odvedenú prácu, v dnešnej dobe nájdete len zriedka. Ambiciózni mladí pedagógovia po ukončení štúdia radšej hľadajú uplatnenie v inom sektore, čo je spôsobené nedostatočným nástupným platom, ako aj motivačným plánom.

Na čo je podľa vás dôležité upozorniť v súvislosti so šikanou na školách?

Na nedostačujúci ekvivalent edukácie pedagógov a riaditeľov, motivačné programy, narastajúcu agresiu, intoleranciu, dehonestáciu a chýbajúcu komunikáciu, rešpekt a úctu.

Máte informácie o tom, ako rieši základná škola v Parchovanoch tragédiu so žiakmi?

Nie nemám. Toto je skôr otázka na riaditeľa ZŠ v Parchovanoch Mgr. Ivana Račkovského, ktorý sa po PN-ke vrátil do kresla riaditeľa.


Správy e-mailom Zapnúť upozornenia Poslať tip Nahlásiť chybu