• 4. november 2025 o 12:20

Bežať na električku môžete aj naďalej, zákon 6 km/h sa nevzťahuje na chodcov, len na tieto prostriedky

Zákon o 6 km/h mnohí zle pochopili, o chodcov vôbec nejde

Foto: Bežať na električku môžete aj naďalej, zákon 6 km/h sa nevzťahuje na chodcov, len na tieto prostriedky
Foto: Ilustračné. Zdroj: canva.com

V posledných dňoch zaplavili médiá aj sociálne siete správy o tom, že poslanci schválili nový rýchlostný limit pre chodcov – 6 kilometrov za hodinu. Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského však ide o mylnú interpretáciu zákona, ktorá vznikla nepochopením textu novely. Zákon o cestnej premávke používa pojem rýchlosť chôdze už od roku 2009, no nikdy nebola presne definovaná jej hodnota ani jednotka. Pri tvorbe zákona sa jednoducho zabudlo určiť, čo presne znamená rýchlosť chôdze v kilometroch za hodinu,“ vysvetlil Drahovský pre TA3.

Podľa analytika novela, ktorú do parlamentu predložil poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD), len napráva túto legislatívnu medzeru. Novela podľa neho neurčuje, že chodec nesmie ísť rýchlejšie ako šesť kilometrov za hodinu. Určuje len referenčnú hodnotu pre iných účastníkov cestnej premávky – napríklad pre cyklistov, kolobežkárov alebo používateľov segwayov.

Zákon sa tak vzťahuje na osoby používajúce športové vybavenie či malé elektrické vozidlá. Tie podľa novely nesmú jazdiť po chodníku rýchlejšie ako rýchlosť chôdze, teda viac než 6 km/h. Novela sa premietla aj do paragrafov, ktoré upravujú pohyb osôb na športovom vybavení (§52) a jazdu cyklistov na cestičkách pre chodcov a cyklistov (§55). Jej cieľom je zvýšiť bezpečnosť na chodníkoch a predchádzať kolíziám medzi chodcami a kolobežkármi.

Nikto vám nebude merať rýchlosť chôdze

Tému si na sociálnych sieťach všimol aj hovorca Bratislavského samosprávneho kraja Michal Feik, ktorý reagoval na šíriace sa dezinformácie. Aby bolo jasné: chodiť môžete rýchlosťou, akou len chcete. Obmedzenie sa týka len vozidiel na chodníku, nie ľudí. Teda nik vám nezmeria rýchlosť chôdze ani behu. 6 km/h platí len pre kolobežky a cyklistov na chodníku,“ uviedol.

Feik zároveň upozornil, že novela reaguje na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek. „Ich prudké rozšírenie prinieslo aj časté porušovanie pravidiel – najmä rýchlu jazdu po chodníkoch a ohrozovanie chodcov,“ dodal.

Niektorí odborníci však upozorňujú, že udržať rýchlosť 6 km/h na bicykli či kolobežke je prakticky nemožné. „Pri tejto rýchlosti majú obe zariadenia príliš malý moment zotrvačnosti kolies. Jazdec musí neustále korigovať rovnováhu, čo robí jazdu nebezpečnou a nepredvídateľnou,“ vysvetľuje Feik. Podľa neho by takéto obmedzenie mohlo paradoxne vytlačiť deti a rekreačných cyklistov z chodníkov na cesty, kde im hrozí väčšie riziko.

Cieľom je bezpečnosť chodcov

V dôvodovej správe k novele sa uvádza, že cieľom úpravy je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Zavedenie hodnoty 6 km/h má slúžiť ako referenčná rýchlosť, pri ktorej je riziko zranenia pri zrážke minimálne. „Vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu nízka a riziko vážnych zranení menšie,“ uvádza dôvodová správa.

Odborníci sa zhodujú, že cieľ zákona je správny, no jeho forma nešťastná. Navrhujú preto dlhodobo udržateľné riešenia: oddeliť chodníky od cyklotrás, softvérovo obmedziť rýchlosť elektrických kolobežiek v peších zónach a zlepšiť dohľad mestskej polície. „Kampane o ohľaduplnosti a vzdelávanie verejnosti fungujú lepšie než nesplniteľné povinnosti,“ uzatvára Feik.

Minútky zo Slovenska