Už vo štvrtok 12. júla na železničnej stanici v Košiciach zastane historický Prezidentský vlak


Foto: Už vo štvrtok 12. júla na železničnej stanici v Košiciach zastane historický Prezidentský vlak Foto: Mesto Košice

Pri príležitosti osláv 100. výročia založenia Československej republiky na Slovensko dorazil historicky Prezidentský vlak. Národné technické múzeum Praha v spolupráci s Českými dráhami, národným dopravcom, Železnicami Slovenskej republiky, Slovenským technickým múzeom - Múzeom dopravy Bratislava a občianskym združením Spolok Výhreune Vrútky sa rozhodli unikátnym spôsobom osláviť prvú československú republiku.

Súprava piatich salónnych železničných vozňov je ťahaná parnou lokomotívou s názvom Zelený Anton.  V minulosti vozne slúžili na prepravu prezidentom počas pracovných ciest. Prezidentský vlak začal svoju jazdu 28. júna 2018 v Prahe. Následne jeho trasa pokračovala po ďalších mestách v Čechách a na Slovensku.

Jízdou Prezidentského vlaku připomínáme sté výročí založení Československa jako moderního společného státu Čechů a Slováků. Salonní vozy zařazené ve vlaku, který bude prezentován v českých i slovenských městech, sloužily československým prezidentům v několika etapách a jsou s nimi spojeny významné události. Např. v květnu 1945 se vracel vozem Aza 1-0080 do Prahy prezident Beneš s chotí, vozem Salon 001 zase cestoval v říjnu 1968 z Bratislavy do Prahy na oslavy 50. výročí založení republiky a ustavení federace prezident Ludvík Svoboda. Zajímavé informace o cestách prezidentů přiblíží návštěvníkům výstava umístěná v jednom z vozů Prezidentského vlaku,“ uviedol Karel Ksandr, generálny riaditeľ Národního technického múzea.

Do metropoly východu by mal historický Prezidentský vlak vo štvrtok 12. júla 2018. Verejnosť si unikátnu súpravu v tento deň môže pozrieť v čase od 17.00 do 18.00 hod. V piatok 13. júla 2018 bude vlak k dispozícii v čase od 10. 00 do 18.00 hod.

Zloženie Prezidentského vlaku

Parný rušeň 486.007 - „Zelený Anton”

Vyrobili ho v roku 1936 v Škode Plzeň, je jedným z deviatich výkonných trojvalcových rýchlikových rušňov vyrábaných v rokoch 1933 – 1938 podnikmi Škoda a ČKD pre trakčne náročnú trať štrbskej rampy medzi Liptovským Mikulášom a Spišskou Novou Vsou. Muzeálna prevádzka „Zeleného Antona” začala v roku 1998 pri príležitosti 150. výročia príchodu prvého parného vlaku na územie Slovenska, kedy rušeň opravili do prevádzkyschopného stavu v rušňovom depe Vrútky.

Salónny vozeň Aza 1 - 0080

Bol špeciálne vyrobený pre prezidenta Tomáša G. Masaryka pri príležitosti jeho 80. narodenín, v marci 1930. Vozeň vyrobila Ringhofferova továreň Praha – Smíchov, ktorá prišla s novou celokovovou vozňov konštrukciou. Interiér vytvoril pražský architekt Albert Jonáš. Na štátne účely slúžil vozeň až do roku 1968, dnes je historickou pamiatkou a majetkom Českých dráh.


Salónny vozeň 001 (51 54 89 - 80 001 – 8)

Vyrobený bol v dnes už bývalej Nemeckej demokratickej republike, vo vagónke Bautzen, v roku 1967, s označením Aza 51 54 89 – 80 061 – 2. Ide o jeden z dvoch posledných vyrobených a dodaných vozňov pre potreby československých prezidentov. Z historických dokumentov je zjavné, že v ňom cestoval z Bratislavy do Prahy prezident Ludvík Svoboda po oslavách 50. výročia založenia ČSR. V lete 1968 slúžil, okrem prezidenta republiky, aj Alexandrovi Dubčekovi, neskôr i prezidentovi Václavovi Havlovi. Vozeň má zachovaný autentický interiér, Národní technické muzeum v Prahe ho získalo do svojich zbierok v roku 2018.

Služobný vozeň BDs (51 54 89 – 40 033 – 0)

Takisto ako predchádzajúci, aj tento vozeň vyrobili vo vagónke Bautzen, avšak v roku 1975. Slúžil pre ochranku prezidenta, a je zaujímavý svojím vybavením. Vo vozni je nainštalovaná telefónna ústredňa a rádiostanica, ktorá zabezpečovala spojenie prezidenta počas jazdy s okolitým svetom. Vozeň je majetkom Českých dráh.

Osobný vozeň Ca 4 – 5086 (55 54 2121 086 – 8)

Pochádza zo zbierok Národního technického muzea Praha, bol vyrobený v roku 1931 v Ringhofferovej továrni v Prahe – Smíchov. Pôvodne slúžil v osobnej rýchlikovej doprave na hlavných tratiach nielen v ČSR, ale aj v zahraničí. Z prevádzky ho vyradili v 70. rokoch minulého storočia, neskôr sa používal ako skladový vozeň. Múzeum ho získalo v roku 2015, a v roku 2018 prešiel vozeň renováciou.

Lehátkový vozeň s bufetovým oddeielom BRcm (51 54 85 – 40 008 – 6)

Najmladší vozeň v prezidentskom vlaku vyrobila vagónka Bautzen v roku 1984. Vozeň je zástupcom posledného konštrukčného typu osobných vozňov vyrábaných v rámci Rady vzájomnej hospodárskej pomoci – RVHP. Keďže ide o posledný vozeň tohto typu, ktorý sa zachoval v nezmenenej podobe od vyrobenia, na prelome rokov 2017 a 2018 sa stal súčasťou zbierok Národního technického muzea v Prahe.


Miesto: Železničná stanica Košice
Dátum: 12.07.2018 - 17:00    13.07.2018 - 18:00



Správy e-mailom Poslať tip Nahlásiť chybu

Zdroj: Mesto Košice