Slovenský spotrebiteľ uspel v súdnom spore o vrátenie peňazí za ojazdené vozidlo, ktorého odometer bol stočený o takmer 230-tisíc kilometrov. Rozhodujúci dôkaz v prípade predstavoval oficiálny výpis z Registra prevádzkových záznamov vozidiel (RPZV), známy ako ODO-Pass, informuje portál startstop.sk.
Prípad sa začal v decembri 2021, keď si pán Štefan (meno bolo z dôvodu ochrany súkromia zmenené, pozn. red.) kúpil 12-ročnú Škodu Superb za 7 300 eur. Vozidlo mal mať podľa odometra najazdených 265-tisíc kilometrov. Krátko po kúpe sa však začali objavovať technické poruchy a následná kontrola v autoservise vzbudila podozrenie na skryté vady. Po overení údajov cez ODO-Pass sa ukázalo, že skutočný stav najazdených kilometrov bol o približne 230-tisíc vyšší.
Kupujúci preto podľa Občianskeho zákonníka odstúpil od zmluvy a požadoval späť celú kúpnu cenu. Predávajúci však zodpovednosť odmietol, čo vyústilo do súdneho sporu.
Súd prvej inštancie rozhodol v prospech kupujúceho. Podľa verdiktu je počet najazdených kilometrov jednou z rozhodujúcich vlastností vozidla, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje rozhodnutie kupujúceho. Rozpor medzi deklarovaným a skutočným stavom kilometrov bol preto klasifikovaný ako vada, ktorá oprávňuje spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy.
Za rozhodujúci dôkaz označil súd ODO-Pass – oficiálny výpis z RPZV, ktorý dokumentuje chronologický prehľad najazdených kilometrov spolu s dátumami jednotlivých záznamov. Rozsudok potvrdil aj odvolací súd. Predávajúci tak musí kupujúcemu vrátiť plnú kúpnu cenu vrátane úrokov z omeškania a zároveň uhradiť trovy konania.
Zodpovednosť za vady:
Podľa § 499 ods. 1 Občianskeho zákonníka platí, že predávajúci zodpovedá za to, že vec, ktorú predáva, má v čase odovzdania také vlastnosti, ktoré boli jasne dohodnuté alebo ktoré sa bežne očakávajú a že vec nemá právne vady. Zároveň musí byť vec vhodná na použitie podľa účelu, na ktorý bola kúpená, alebo podľa dohody medzi stranami.
Predávajúci zodpovedá za všetky vady, ktoré existovali v čase predaja. Vady môžu byť faktické alebo právne. Plnenie je vadné, ak jeho predmet nemá vlastnosti, ktoré boli v zmluve dohodnuté.
Povinnosť upozorniť na vady zo strany predávajúceho:
Podľa § 501 Občianskeho zákonníka platí, že ak má vec vady, o ktorých predávajúci vie, upozorní na ne kupujúceho pred uzavretím zmluvy. Predávajúci je teda povinný upozorniť kupujúceho na všetky známe vady – či už zjavné alebo skryté. Pri ojazdených vozidlách je dôležité rozlíšiť medzi bežným opotrebením a skutočnými vadami.
Novelou z 1.7.2024 sa rozšírilo a sprehľadnilo znenie § 507 OZ. Ak vozidlo skrýva vadu, o ktorej vás predávajúci neinformoval:
Dôležitú úlohu zohráva aj samotná kúpna zmluva, ktorá by mala obsahovať presný stav vozidla, počet najazdených kilometrov a všetky známe nedostatky.
Zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke v § 153 ods. 6 stanovuje, že za referenčné údaje o stave odometra sa považujú záznamy evidované v RPZV a v európskom systéme Eucaris. Práve ODO-Pass ako oficiálny výpis z týchto registrov môže byť v prípade sporu medzi kupujúcim a predávajúcim rozhodujúcim dôkazom.