Cestovanie mestskou hromadnou dopravou v Košiciach sa niekedy zmení na malé dobrodružstvo. Najmä keď vodič autobusu neodbočí tam, kde by ste to čakali, ale zvolí inú trasu. Tak je to aj v prípade linky číslo 10, smerujúcej k obchodnému centru Optima, ktorá podľa cestujúcich niekedy jazdí cez Popradskú a inokedy popri Luníku IX.
Na túto zvláštnosť upozornila jedna z obyvateliek mesta v diskusii na sociálnej sieti. „Možno niekto vie, prečo 10-tka smer Optima niekedy ide variantom 1 a niekedy variantom 2?“ pýta sa Košičanov. K príspevku prislúchajú aj dva obrázky s popisom trás.
Odpovede na seba nenechali dlho čakať. „Preto, lebo v špičke sa v križovatke pri Luníku dlho odbočuje vľavo,“ vysvetlil Miroslav. „Áno, videla som to, ale niekedy jazdí rovno a neodbočuje doľava. Napadlo mi, že možno existuje dôvod, prečo vodiči jazdia inak,“ reagovala autorka príspevku.
Ďalší z cestujúcich ponúkol jeho pohľad na vec. „Nazad cez Stodolovu sa jazdí, keď je špička. Dole pri Luníku IX by bol problém vyjsť z vedľajšej na hlavnú cestu cez štyri pruhy. Naopak mimo špičky chodia radšej tam dole, pretože celý ten úsek Luník VIII – Stodolova je príšerne rozbitý.“
Niektorí si spomenuli aj na časy spred rokov. „Kedysi sa jazdilo cez Luník dole na štvorprúdovku. Potom sa zaviedlo mýto a zo začiatku v tom bol veľký chaos. Bolo kvantum malých spoplatnených úsekov. Aby MHD neplatila mýto, linka 10 sa otáčala na Luníku VIII a šla k Optime cez Popradskú. Teraz mýto už v tomto úseku nehrozí, ale výjazd na štvorprúdovku na Červený rak s kĺbovým autobusom je v špičke dosť náročný, tak sa väčšinou jazdí cez Popradskú,“ zapojil sa do diskusie Martin.
Podľa Maroša to však s mýtom nikdy nemalo nič spoločné. „Jediný relevantný dôvod boli veľké zdržania vznikajúce pri náročnom odbočovaní autobusov na štvorprúdovku. Keďže kilometrovo sú si obe varianty rovnocenné, nechalo sa to výhradne na vodičoch – pre ktorý z variantov sa rozhodnú v danom čase, v špičke alebo mimo nej.“
Vo veci sme oslovili aj Dopravný podnik mesta Košice, ktorý situáciu potvrdil. „To, akou presnou trasou konkrétny spoj linky 10 pôjde, je na uvážení daného vodiča (nakoľko nevynecháva zastávku ani jedným spôsobom a inak neporušuje Prepravný poriadok). V čase dopravnej špičky je v smere na konečnú Obchodné centrum Optima častejšie využívaná trasa naokolo – popri obchodných centrách na Moldavskej ulici,“ uviedla pre redakciu špecialistka na styk s verejnosťou Vladimíra Bujňáková.