V supermarketoch sa denne odohrávajú rôzne situácie – od banálnych nedorozumení až po krádeže či nečakané konflikty. Mladý muž z košického sídliska Ťahanovce však počas bežného nákupu zažil niečo, čo ho natoľko vyviedlo z miery, že sa rozhodol podeliť o svoju skúsenosť s miestnou komunitou na sociálnej sieti.
„Stala sa mi jedna udalosť v Lidli na Ťahanovciach, platil som a pán vedľa mňa ma začne vyzývať do bitky… stalo sa vám to niekedy? Toho pána nepoznám,“ napísal znepokojený Ťahanovčan. Podľa jeho slov k incidentu došlo pri samoobslužnej pokladni, keď ho neznámy muž – holohlavý, v čiernej koženej bunde s modrými očami – oslovil záhadnou vetou „Mám ti to vrátiť?“
„Opýtal som sa ho, prosím? A on otázku zopakoval. Zmätok vo mne narastal, tak som sa spýtal, čo mu mám akože vrátiť? Odpovedal, že z neho nemám robiť debila… a odišiel,“ doplnil autor príspevku. Mladík tvrdí, že nie je konfliktný typ a celá táto situácia ho prekvapila.
Diskusia na sociálnej sieti bola spočiatku skôr vtipná – niektorí navrhovali, že mal útočníkovi povedať, že trénuje na čierny pás v taekwonde. No ozvali sa aj hlasy, ktoré upozorňovali na vážnosť situácie. „Ja neviem, ale chalan tu nedostal žiadnu normálnu odpoveď. Očividne mu to nie je jedno a asi ani mne by nebolo, kebyže je to môj syn. Možno nejaký človek, ktorý si ho s niekym pomýlil, počká si ho niekde za rohom a zmláti ho, alebo proste len tak si chcel podrýpnuť a tiež mu len tak ublíži. Je normálne takto odpovedať človeku? To už sa naozaj inak nedá komunikovať ?“ reagovala Martina.
Skúsenosti s týmto mužom nemal len jeden obyvateľ sídliska. „Aj nás vyzval. Najprv sa opýtal, koľko je hodín. Nič z toho nebolo, on to skúša na viacerých,“ uviedol Jaroslav.
Jeden z komentujúcich, Dominik, poradil mladému susedovi, aby to nahlásil na políciu. „Nemusíš podať trestné oznámenie, ale môžeš povedať, že sa bojíš o svoje zdravie. Policajti si vedia vyžiadať záznam z kamier, robili to už aj pri prípadoch v MHD.“
Čo robiť, ak vás niekto na verejnosti vyzýva do bitky? Ministerstvo vnútra vydalo príručku, v ktorej sa venuje aj nebezpečnému vyhrážaniu. V prvom rade zachovajte pokoj. Neodpovedajte agresívne ani provokačne. Skúste vyhľadať pomoc – na predajni ihneď kontaktujte SBS alebo personál.
Ak môžete, odíďte z miesta a vyhýbajte sa eskalácii konfliktu. Ak sa cítite ohrození alebo ide o opakované správanie, neváhajte kontaktovať políciu na telefónnom čísle 158. Nezabudnite si zaznamenať detaily ako vzhľad útočníka, miesto, čas a prípadných svedkov. Nebojte sa hovoriť o incidente, zdieľaním skúsenosti môžete pomôcť predísť ďalším prípadom.
Aj obyčajný nákup sa môže zmeniť na nepríjemný zážitok. Práve preto je dôležité vedieť, že v takýchto prípadoch nie ste sami – a existujú spôsoby, ako sa ochrániť. S otázkami k incidentu sme sa obrátili aj na spoločnosť Lidl Slovensko, v prípade ich odpovedí budeme článok aktualizovať.