Na Slovensku postupne zmizli predajne známeho predajcu počítačových hier a herného príslušenstva PGS (PlayGoSmart). Spoločnosť, ktorá pôsobí aj ako internetový obchod, v uplynulom období zatvorila väčšinu svojich kamenných prevádzok. Zo zhruba 22 ich ostala len jedna, a to v bratislavskom nákupnom centre Nivy.
Obchody tejto značky boli rozmiestnené vo viacerých väčších slovenských mestách – nechýbali napríklad v Žiline, Trnave, Trenčíne, Spišskej Novej Vsi, Prievidzi, Prešove, Poprade, Nitre, Martine, Lučenci, Liptovskom Mikuláši, Leviciach ani v Košiciach.
Značka PGS funguje na slovenskom trhu od roku 2002. Zákazníkom je známa aj pod pôvodným názvom Programingshop.sk. Počas svojej existencie sa vypracovala medzi najvýraznejších predajcov hier a príslušenstva na Slovensku.
V roku 2019 sa vlastníkom značky stala spoločnosť WESTech, ktorá PGS zaradila do svojho portfólia prostredníctvom odkúpenia firmy Arašid. Práve WESTech sa rozhodol pre výrazné konsolidačné opatrenia, ktoré sa najviac prejavili na rušení kamenných predajní. Tie sa v minulosti prevádzkovali aj pod značkou Mp3.sk.
„Na základe globálnych trendov, meniaceho sa nákupného správania zákazníkov a dlhodobej nepriaznivej finančnej situácie sme pristúpili k optimalizácii prevádzok a presunu predaja najmä do online priestoru,“ uviedla pre Forbes marketingová riaditeľka WESTechu Katarína Štefánková.
Rozhodnutie zatvárať prevádzky podľa firmy ovplyvnili aj externé faktory. Pandémia COVID-19 urýchlila presun herného priemyslu do digitálneho prostredia, vrátane streamovacích služieb. K tomu sa pridali rastúce náklady – od vyšších daní, cez odvody, infláciu, nájomné v obchodných centrách, až po celkové zhoršujúce sa podnikateľské prostredie.
Verejne dostupné finančné výsledky PGS ukazujú, že firma dlhodobo vykazuje straty. V rokoch 2021 až 2023 ich súčet prekročil 3,3 milióna eur. Výnimkou bol iba rok 2020, kedy spoločnosť zaznamenala zisk 54-tisíc eur.
Zaujímavosťou je, že napriek stratám tržby firmy rástli – z 20 miliónov eur v roku 2019 až na takmer 28 miliónov v roku 2022. V roku 2023 síce došlo k poklesu o 5 %, no firma aj tak dosiahla tržby na úrovni 27 miliónov eur. Údaje za rok 2024 zatiaľ zverejnené neboli.
Spoločnosť tvrdí, že zákazníci sa presunu do online priestoru prispôsobili. „Značná časť predaja sa podľa našich údajov presunula do e-shopu, tak ako sme predpokladali,“ dodala Štefánková.