Šéfkuchár Novák kriesil podnik v Šaci, do ktorého mama majiteľa vložila nemalé úspory, neodradilo ich ani zlé hodnotenie


Šéfkuchár Martin Novák pomáhal podniku v Šaci postaviť sa na nohy

Foto: Šéfkuchár Novák kriesil podnik v Šaci, do ktorého mama majiteľa vložila nemalé úspory, neodradilo ich ani zlé hodnotenie
Foto: Facebook/Javorina pub 21/obedvmeste.sk/úprava redakcie

Televízna relácia Na nože, známa tvrdými, no úprimnými zásahmi do slovenských gastroprevádzok, tentoraz zavítala do Košíc. Kuchár Martin Novák však nemal v metropole východu premiéru. Pred dvomi rokmi podal pomocnú ruku reštaurácii Wasim, ktorá sa zameriava najmä na orientálne chute. Teraz sa Martin pokúsil o reštart podniku Javorina Pub 21 v košickej mestskej časti Šaca, ktorý je už dlhé roky stálicou v miestnom prostredí. No ako sa ukázalo, nešlo o jednoduchý príbeh s hollywoodskym koncom.

Hneď po príchode Martina čakalo niečo, čo v žiadnom podniku nikdy predtým nezažil. Majiteľova mama ho srdečne privítala domácimi chlebíčkami, ktoré mali zrejme obmäkčiť jeho reakcie. Martina to síce potešilo, no kulinárske city išli v momente bokom, keď sa pustil do reálnej analýzy podniku.

Ponuka jedál ho nijak zvlášť neohúrila, práve naopak. Našiel tu burgery, pizzu a kebab, ktoré neboli ničím výnimočné a konkurencia ich robí  len o pár metrov ďalej oveľa lepšie. Hneď po prvých kúskoch mu bolo jasné, prečo podnik zíva prázdnotou. Situáciu nezlepšili ani hygienické nedostatky – špinavé poháre, neporiadok v kuchyni či potraviny po záruke, ktoré Martinovi nahnali zimomriavky a okamžite nariadil, aby dali podnik „do pucu“.

Zdroj: screenshot/TV Markíza

V podniku má celé životné úspory

Po Martinovom rozhovore so zamestnancami zistil, v čom tkvie kameň úrazu. Podnik je vo vážnych finančných dlhoch a zamestnanci nevideli výplatu aj niekoľko mesiacov, nehovoriac o tom, že si nemohli dovoliť ani riadne čistiace prostriedky či čerstvé potraviny. To všetko sa podpísalo na celkovej atmosfére v pube a prázdnych stoličkách.

Martin sa s podobnými problémami stretol už neraz, no tentokrát išlo o extrémny prípad. Celý podnik totiž drží na nohách majiteľova mama Mária, ktorá je jeho dušou. Synovi začala pomáhať, keď odišla do dôchodku. Spočiatku pracovala ako ekonómka, neskôr sa z nej stala prevádzkarka, no okrem svojho času investovala do podniku aj nemalé peniaze.

Po korone začalo zákazníkov ubúdať a podnik bolo potrebné dotovať. Mária do synovho podniku „naliala“ všetky svoje životné úspory, teda viac ako 200-tisíc eur. Aj práve preto sa ho nechce vzdať a verí, že sa raz postavia na nohy. Najmä s Martinovou pomocou.


Aj napriek tomu, že sa Javorina pub topí v problémoch, personál preukázal neuveriteľnú oddanosť, čo bolo Martinovi natoľko sympatické, že sa mu pokúsil vdýchnuť nový život. Majiteľovi Egonovi ukázal, ako vytvoriť priestor pre komunitu s tradičnými chuťami, ktoré miestni nenájdu na každom rohu a tímu dal jasný cieľ.

Záťažový večer sa nezaobišiel bez prekážok – komunikačné nedorozumenia, stres a tlak presvedčiť zákazníkov o svojej kvalite poukázali na ich rezervy. Výpadok elektriny otestoval nielen kuchárku, ale aj Martina, ktorý takisto nie je v disciplíne „varenie po tme“ doma. Napriek tomu ich povzbudzoval a ukázal im, že ich práca má potenciál, ak sa ju naučia robiť poriadne a s rozumom.

Nízke hodnotenie ich neodradilo

Po mesiaci sa Novák vrátil zistiť, či jeho nedávna návšteva priniesla ovocie. Podnik už nebol prázdny, pribudli zákazníci, čo pôsobilo nádejne. No keď otvoril jedálny lístok a ochutnal jedlá, prišlo sklamanie. Mnohé jeho nápady z menu zmizli, jedlo stratilo kvalitu a neohúrili ho ani novinky v ponuke. Výsledkom bolo nízke hodnotenie a tváre plné sĺz a sklamania.

„Áno, jeden nôž nie je veľa (aj keď sme nemuseli dostať žiaden). My vieme, že aj za tým jedným nožom je veľa úsilia, námahy a roboty. Preto dnes si aj ten jeden nôž veľmi vážime, pretože vieme, že nás bude posúvať vpred,“ napísal majiteľ Egon na sociálnej sieti.  

Aj keď epizóda neskončila šťastne, majiteľ sa nevzdáva. Zostáva odhodlaný ďalej bojovať o budúcnosť podniku.

Zdroj: Facebook/Javorina pub 21

Reakcie divákov sú plné zmiešaných pocitov. Zatiaľ čo niektorí oceňujú ich napredovanie, mnohých odradilo to, čo videli v televízii. Zlá hygiena a pokazené potraviny im budú kaziť reputáciu zrejme ešte dlho. „Už sme tam boli, určite odporúčame špeciálne menu,“ odporučil Jaroslav. „Mám pocit že, po tej relácii tam bude chodiť ešte menej ľudí po tom, čo sme videli, ako sa starajú o kuchyňu atď. ,som toho názoru, že toto ich položí úplne na dno,“ zdieľal svoj názor Robo. Podniku tak neostáva nič iné, len si zobrať Martinove rady k srdcu a presvedčiť zákazníkov, že ich jedlo stojí za to.



Najnovšie v Košickom kraji

Najnovšie zo Slovenska

Najnovšie zo zahraničia