Oceliarsky priemysel v Európe čelí vážnym problémom a nevyhýba sa im ani U. S. Steel Košice. V poslednom kvartáli minulého roka zaznamenala fabrika stratu 34 miliónov eur, čím sa celkový výsledok za rok 2024 prehupol do mínusu. Hoci americká materská spoločnosť paradoxne vykázala za svoju slovenskú pobočku ročný zisk 68 miliónov eur, otázky o reálnej finančnej kondícii pretrvávajú, informoval Denník N.
K hlavným faktorom poklesu patrí nízky dopyt po oceli v Európe, ktorý ovplyvnili spomalené stavebníctvo a slabšia výroba automobilov. Výroba v košických oceliarňach klesla v poslednom kvartáli na 730-tisíc ton, čo je výrazne menej ako v predchádzajúcich obdobiach. V závere roka tak išli oceliarne len na 65-percentný výkon. Navyše, ceny ocele dosiahli len 700 eur za tonu, čo je dramatický prepad oproti postcovidovému obdobiu, kedy boli ceny o 500 eur vyššie.
Situáciu zhoršuje najmä tlak lacnej ázijskej konkurencie, najmä z Číny, ktorá po pandémii opäť zvýšila produkciu. Európski výrobcovia preto apelujú na Brusel, aby zaviedol prísnejšie dovozné clá na ázijskú oceľ a pomohol im s vysokými cenami energií.
Okrem ekonomických výziev stojí U. S. Steel Košice pred ďalšími otáznikmi. Očakávaná dekarbonizácia výroby si vyžiada nemalé investície, no nie je jasné, či nový vlastník – japonský Nippon Steel – bude ochotný túto premenu financovať.
So „zelenými krokmi“ začal aj košický podnik. Ten plánuje výmenu pecí na koks a uhlie za ekologickejšiu elektrickú alternatívu, čo si vyžiada 1,5 miliardy eur. Aktuálny projekt sa zas zameriava na využitie zeleného vodíka. Pôvodná vládna pomoc vo výške 300 miliónov eur z plánu obnovy už nie je aktuálna, no slovenská vláda prisľúbila, že nájde iné riešenia.
Budúcnosť oceliarní zostáva neistá. Ak nedôjde k zásadným zmenám v reguláciách či podpore zo strany štátu alebo Európskej únie, hrozí, že podnik sa ocitne v ešte väčších problémoch. Výroba klesá, ceny ocele sa nevracajú na vyššie úrovne a neistota ohľadom nového vlastníka zvyšuje obavy o ďalšie smerovanie fabriky.