Na Slovensko mieri ruský diskont Mere, v pozadí však stojí kontroverzná vlastnícka štruktúra


Diskont z Ruska mieri na Slovensko napriek sankciám a kontroverziám

Foto: Na Slovensko mieri ruský diskont Mere, v pozadí však stojí kontroverzná vlastnícka štruktúra
Foto: Mere, canva.com

Diskontný reťazec Mere, známy svojím ultralacným konceptom predaja, má ambície rozšíriť svoje pôsobenie aj na Slovensko. Napriek úspechu na českom trhu, kde v roku 2023 zdvojnásobil tržby na 193 miliónov českých korún (7,6 milióna eur), je jeho vlastnícka štruktúra predmetom kontroverzií, informuje portál Aktuality.sk.

Mere si získalo pozornosť zákazníkov svojím minimalistickým prístupom – bez pompéznych regálov či drahých marketingových kampaní. Predajne pripomínajú industriálne sklady, kde tovar leží na paletách, čo umožňuje znižovať prevádzkové náklady a udržať nízke ceny. Tento model rezonuje najmä v regiónoch s nižšou kúpyschopnosťou.

Prvé predajne v Česku otvorili už v roku 2019 v Moste, dnes je ich päť, najnovšia vznikla v Ústí nad Labem. Na Slovensku sa o expanzii diskutuje už od roku 2021, no plány boli doteraz pozastavené. Podľa informácií portálu Aktuality.sk však spoločnosť opäť hľadá vhodné lokality, najmä na západnom Slovensku a v okolí Bratislavy.

Kto stojí za Mere?

Za diskontom Mere stojí ruská skupina Torgretail, no jej vlastnícka štruktúra je neprehľadná a zahŕňa osoby na sankčných zoznamoch. Podľa českého portálu Pagenotfound.cz sú hlavnými postavami bratia Sergej a Andrej Shnajderovci, ktorí sa spolu s otcom Ivanom nachádzajú na ukrajinskom sankčnom zozname od roku 2021. Svoje súkromie si prísne strážia a vyhýbajú sa médiám.

Po ruskej invázii na Ukrajinu previedol Sergej svoj podiel v českej vetve na Annu Shnajderovú, ktorá najskôr uvádzala bydlisko v Moskve, no pre české úrady začala uvádzať bydlisko v Budapešti – na adrese krátkodobého prenájmu, kde sa nachádza hotelový apartmán.

Spoločnosť údajne využíva na platby kryptomeny, čím sa snaží obísť sankcie a zjednodušiť medzinárodné operácie. Tento platobný trend je rozšírený medzi ruskými firmami od začiatku vojny.

Napriek otázkam o transparentnosti vlastníctva sa Mere v Česku darí. Manažment sa vyhýba odpovediam na otázky o sankciách, odvolávajúc sa na špekulácie. Na rozdiel od iných krajín, kde reťazec čelil kritike či bojkotom, v Česku prešiel jeho model relatívne bezproblémovo.

Zatiaľ čo v Pobaltí musel reťazec zmeniť názov na My Price, pretože čelil protestom, a v Británii expanzia stroskotala, český trh ukazuje, že nízke ceny majú stále veľkú silu priťahovať zákazníkov.

Čo čaká Slovensko?

Ak Mere skutočne vstúpi na slovenský trh, môžeme očakávať konkurenciu pre etablované reťazce v oblasti cenovo citlivých zákazníkov. Otázkou však zostáva, či jeho kontroverzná povesť a problémy s transparentnosťou nenarazia na prekážky.



Najnovšie zo Slovenska