Diskontný reťazec Mere, známy svojím ultralacným konceptom predaja, má ambície rozšíriť svoje pôsobenie aj na Slovensko. Napriek úspechu na českom trhu, kde v roku 2023 zdvojnásobil tržby na 193 miliónov českých korún (7,6 milióna eur), je jeho vlastnícka štruktúra predmetom kontroverzií, informuje portál Aktuality.sk.
Mere si získalo pozornosť zákazníkov svojím minimalistickým prístupom – bez pompéznych regálov či drahých marketingových kampaní. Predajne pripomínajú industriálne sklady, kde tovar leží na paletách, čo umožňuje znižovať prevádzkové náklady a udržať nízke ceny. Tento model rezonuje najmä v regiónoch s nižšou kúpyschopnosťou.
Prvé predajne v Česku otvorili už v roku 2019 v Moste, dnes je ich päť, najnovšia vznikla v Ústí nad Labem. Na Slovensku sa o expanzii diskutuje už od roku 2021, no plány boli doteraz pozastavené. Podľa informácií portálu Aktuality.sk však spoločnosť opäť hľadá vhodné lokality, najmä na západnom Slovensku a v okolí Bratislavy.
Za diskontom Mere stojí ruská skupina Torgretail, no jej vlastnícka štruktúra je neprehľadná a zahŕňa osoby na sankčných zoznamoch. Podľa českého portálu Pagenotfound.cz sú hlavnými postavami bratia Sergej a Andrej Shnajderovci, ktorí sa spolu s otcom Ivanom nachádzajú na ukrajinskom sankčnom zozname od roku 2021. Svoje súkromie si prísne strážia a vyhýbajú sa médiám.
Po ruskej invázii na Ukrajinu previedol Sergej svoj podiel v českej vetve na Annu Shnajderovú, ktorá najskôr uvádzala bydlisko v Moskve, no pre české úrady začala uvádzať bydlisko v Budapešti – na adrese krátkodobého prenájmu, kde sa nachádza hotelový apartmán.
Spoločnosť údajne využíva na platby kryptomeny, čím sa snaží obísť sankcie a zjednodušiť medzinárodné operácie. Tento platobný trend je rozšírený medzi ruskými firmami od začiatku vojny.
Napriek otázkam o transparentnosti vlastníctva sa Mere v Česku darí. Manažment sa vyhýba odpovediam na otázky o sankciách, odvolávajúc sa na špekulácie. Na rozdiel od iných krajín, kde reťazec čelil kritike či bojkotom, v Česku prešiel jeho model relatívne bezproblémovo.
Zatiaľ čo v Pobaltí musel reťazec zmeniť názov na My Price, pretože čelil protestom, a v Británii expanzia stroskotala, český trh ukazuje, že nízke ceny majú stále veľkú silu priťahovať zákazníkov.
Ak Mere skutočne vstúpi na slovenský trh, môžeme očakávať konkurenciu pre etablované reťazce v oblasti cenovo citlivých zákazníkov. Otázkou však zostáva, či jeho kontroverzná povesť a problémy s transparentnosťou nenarazia na prekážky.