Košičania si v posledných týždňoch čoraz častejšie nachádzajú informáciu o odrieknutí spoja mestskej hromadnej dopravy či jeho nahradení. Namiesto električiek chodili autobusy, prípadne ste na zastávke čakali až na nasledujúci spoj. Ako dôvod na zmenu v doprave bola najčastejšie uvedená poruchovosť vozidla, čo je oproti predošlým problémom spojeným s nedostatkom vodičov novým „fenoménom“.
Zaujímalo nás, čo je príčinou týchto porúch a ako to Dopravný podnik mesta Košice rieši. Hovorkyňa košického dopravného podniku Vladimíra Bujňáková pre našu redakciu uviedla, že jedným z dôvodov častých zmien je zníženie stavu vozového parku, keďže bolo potrebné vyradiť staré vozidlá nespôsobilé na ďalšiu prevádzku. S tým súvisí aj nedostatok náhradných vozidiel. Zároveň dochádza k starnutiu vozového parku, s čím prichádza séria porúch.
„Poruchovosť záleží od prevádzky vozidiel a nedá sa presne určiť. Záleží na rôznych faktoroch, akými sú vek vozidiel, starostlivosť vodiča o daný voz, údržba vozidla, poveternostné podmienky a v neposlednom rade cestné komunikácie, na ktorých sa vozidlá prevádzkujú. Poruchy sú rôzne od závažných – poškodenie motora, prevodovky, diferenciálu až po drobné poruchy, ako je napríklad prasknutá žiarovka,“ vysvetlila Bujňáková.
Dodala, že dôležitým faktorom pri poruchovosti vozidiel sú prudké zmeny poveternostných podmienok v priebehu krátkej doby. Sneh, dážď, mráz či kolísanie teploty výrazne prispievajú k poruchám mechanického charakteru. Menej časté sú poruchy elektronického charakteru, no tie sa opakujú vo väčšine vozidiel práve vzhľadom na ich vek a opotrebovanie súčiastok.
Poruchám sa teda nedá v každom prípade predchádzať, dokonca ich ani predvídať. Ani po individuálnej kontrole pred ich výjazdom z depa sa nedá odhadnúť, kedy, kde a či vôbec dôjde k poruche. „Vozidlo môže mať poruchu pri rannej výprave, počas premávky, ale sú aj poruchy, s ktorými je možné službu dokončiť a zamestnanci údržby ju odstránia až po ukončení služby vodiča,“ priblížila hovorkyňa s tým, že najčastejšie dochádza k poruchám priamo v premávke, pričom malé poruchy sa opravujú priamo na trati vyslanými pracovníkmi na pohotovostnom vozidle, no pri väčších poruchách musí byť vozidlo stiahnuté do vozovne.
V prípade opráv zohrávajú svoju rolu peniaze a čas. Niekedy ide o poruchy menšieho rozsahu, ktoré sa dajú opraviť takpovediac na kolene a za pár drobných, inokedy je potrebné do opráv výrazne investovať a čakať na náhradné diely aj niekoľko mesiacov. „Vzhľadom na rýchly vývoj nových technológií a „zastaralosť“ niektorých elektronických súčiastok je potrebné riešiť náhrady (mnohé komponenty sa už nevyrábajú, ich náhrady riešime s výrobcom električiek). Za najväčší problém súčasnosti považujeme dodacie lehoty, ktoré sú pri niektorých náhradných dieloch aj 6 mesiacov.“
Situácii v košickej mestskej doprave nepomáhajú ani vodiči. Dopravca eviduje v poslednej dobe problém s množiacimi sa dopravnými nehodami, kedy aj pri menšej nehode dochádza k poškodeniu vozidla, čo si vyžaduje jeho odstavenie.
Údržbu vozov komplikujú aj sťažené podmienky, keďže v depe prebieha jeho modernizácia a časť starších vozidiel je odstavená mimo areál v náhradných priestoroch. „Po spustení prevádzky novej haly údržby očakávame zlepšenie situácie, čo sa týka počtu náhradných vozidiel,“ dodala na záver Bujňáková.