Poslanci Košického samosprávneho kraja (KSK) odklepli strategickú koncepciu na rozvoj cyklistickej dopravy a cykloturistiky, ktorá sa zameriava na výstavbu a modernizáciu cyklistických trás s perspektívou na najbližších šesť rokov.
Ambíciou kraja je rozšírenie cyklistickej infraštruktúry, pričom zo súčasných 234 kilometrov trás chcú zabezpečiť vyše 850 kilometrov, a to do roku 2030. Zároveň dúfajú, že týmto krokom sa zvýši ich využívanie až o polovicu oproti predošlým rokom.
Z prijatých materiálov vyplýva, že nepôjde len o budovanie cyklistických cestičiek, ale tiež rekonštrukciu priľahlých cestných komunikácií, opravu hrádzí či lesných a poľných ciest.
Pozornosť bude venovaná predovšetkým medzinárodnej cyklotrase EuroVelo 11, kde je v súčasnosti na realizáciu pripravený kľúčový úsek medzi Ťahanovcami a Družstevnou pri Hornáde. Táto časť trate, doteraz neprejazdná pre cyklistov kvôli skalnému masívu pri rieke Hornád, bude po dokončení ponúkať bezpečnú trasu do celej doliny Hornádu. Územné a stavebné konania prebiehajú aj v obciach ako Kokšov - Bakša, Nižná Myšľa, Ždaňa, Budimír či Kostoľany nad Hornádom.
Stratégia ďalej zahŕňa aj výstavbu nových cyklotrás na Zemplíne, konkrétne medzi obcami Zalužice a Lúčky, ktorá by sa napojila na Michalovce a neďaleké obce Kaluža, Klokočov a Vinné.
V hre sú aj ďalšie trate, napríklad v Mokranciach, na trase Šaca - Malá Ida, medzi Medzevom a Moldavou nad Bodvou či v Smolníku, Smolníckej Hute a odtiaľ až na Ružín.
Celkové náklady na cyklistické projekty na Above sa odhadujú na 11 miliónov eur. V pláne sú aj bike pointy či nabíjacie stanice pre elektrobicykle. Tieto projekty majú za cieľ nielen podporiť cykloturizmus a udržateľnú dopravu, ale aj zlepšiť kvalitu života obyvateľov a návštevníkov regiónu.