Už od prvých mesiacov vojny na Ukrajine sa v oblasti dopravy skloňuje téma diaľničného spojenia metropoly východu s Ukrajinou. Dlho prehliadaný úsek diaľničného spojenia tak po dlhých rokoch začína naberať svoje kontúry. Zatiaľ čo dnes má prepojenie po diaľnici svoj koniec pri obci Bidovce, v budúcnosti by podľa rezortu dopravy mala na Zemplíne vyrásť plnohodnotná štvorprúdová diaľnica, po ktorej sa vodiči dopravia priamo do Vyšného Nemeckého.
Úsek na trase Bidovce - Michalovce - Vyšné Nemecké s celkovou dĺžkou 74 kilometrov je dnes zatiaľ ešte len hudbou budúcnosti. Podľa ministra dopravy Jozefa Ráža (Smer-SD) už rezort od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) prevzal štúdiu realizovateľnosti.
Ministerstvo by sa podľa informácií Korzára malo pozerať na tri základné kritériá pri posudzovaní výstavby budúceho úseku diaľnice. Na základe týchto podmienok tak zo súčasných ôsmich návrhov výstavby vyberú dva, ktoré sú najvýhodnejšie. Rozhodnutie by tak malo z Bratislavy prísť už pred začiatkom leta. Vláda pritom ešte na marcovom zasadaní vlády v Michalovciach stanovila Rážovi čas do 30. júna tohto roka.
„Budeme sa pozerať na to, ako je technicky náročné realizovať diaľnicu, cez aké ochranné pásma sú varianty navrhnuté, čo je dôležité pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Tretie kritérium je majetkovoprávna situácia pod cestou, aby sme dokázali čo najefektívnejšie zrealizovať proces majetkovoprávneho vysporiadania,“ osvetlil minister.
Pri budúcnosti výstavby nového diaľničného úseku sa na vlastnú päsť rozhodla konať aj Košická župa pod vedením Rastislava Trnku. To aj napriek tomu, že samospráva nie je zriaďovateľom diaľnic a ciest I. triedy. Odôvodnili to tým, že NDS nezačala s vlastnou štúdiou. Onedlho však už bolo všetko inak a do súťaže o štúdiu sa zapojili aj diaľničiari. To však plány na nákladnú krajskú štúdiu nezastavilo.
„Táto štúdia realizovateľnosti je relevantná, pretože bude vypracovaná autorizovaným subjektom, a tým pádom použiteľná na rôznych stupňoch rozhodovacích kompetencií v rámci štátnych orgánov. Ak sa nechceme pripraviť o možnosť financovania diaľnice na Zemplín z európskych fondov, musíme konať urýchlene,“ odôvodnil vtedy kroky samosprávy košický župan Rastislav Trnka.
Rezort však konštatoval, že župná analýza nie je pri výstavbe nápomocná. Kraj totiž ešte v minulom roku navrhol pomoc štátu s prípravou podkladov. Župa tak mala podľa rezortu pripraviť socio-ekonomickú analýzu dopadov nevybudovania diaľnice na tento kraj. Dôvodom bola dlhodobá ekonomická zaostalosť regiónu a nutnosť logistickej výstavby.